تالیف: فیل ریس

ترجمه: دکتر مهدی شریعتمداری- هانیه برادران

سال نشر: بهمن1390

ناشر: انتشارات کوهسار

مرکز پخش: تهران - خیابان انقلاب- خیابان روانمهر - بین فروردین و فخر رازی -  پلاک108

تلفن: 66417680 - 66465426

مقدمه:

تمامی سازمان­هایی که به علت رشد روز افزون تقاضا برای یادگیری آنلاین یا آزاد، روش خود را تغییر داده­ اند و برنامه­ های آموزشی انعطاف پذیری را که از حالت سنتی و اجباری خارج شده است را انتخاب کرده ­اند، شناخته شده­ اند. به دلیل تاکید روز افزون بکارگیری این روش، یادگیری جدید و جهش سریع به سمت یادگیری آزاد و آنلاین، راهنمایی­ های عملی ذکر شده در این کتاب، می­تواند برای افرادی که در حین فراگیری این روش با مشکلاتی مواجه می­ شوند موثر واقع شود این راهنما، توصیه­ های بسیار مناسب، دوستانه و حمایتگرانه برای کسانی که مشغول فرایند یادگیری طبق این روش هستند یا کسانی که برای اولین بار می­ خواهند این روش یادگیری را به کار برند ارائه شده است. هدف روش فراگیری آزاد یا آنلاین نه تنها صرفه­ جویی در وقت فراگیران است بلکه به فراگیران این امکان را می­ دهد که یادگیری بسیار مناسب و خوبی را تجربه کنند. این کتاب 6 فصل و 50 بخش دارد که عناوین فصل­ها به ترتیب عبارتند از:

1. یادگیری آزاد چیست؟ چرا و چگونه استفاده می ­شود؟

2. چگونه برنامه­ های یادگیری آزاد و آنلاین را طراحی و راه اندازی می­ کنیم؟

3. شیوه طراحی یک منبع جدید.

4. استفاده از تکنولوژی در این روش یادگیری.

5. حمایت و همراهی فراگیران در مراحل یادگیری.

6. ارزیابی فراگیر به روش آزاد.

بخشی از مطالب کتاب:

اساتیدی که در این حوزه فعالیت می­کنند، نقش بسیار حیاتی را برای افرادی که در ابتدای راه می­ باشند، بازی می­ کنند و به فراگیران کمک می­ کنند تا راه صحیح را بپیمایند و به آنها در رسیدن به هدف واقعی و آنچه که واقعاً باید از فراگیری نصیبشان شود، کمک می­ نمایند.

این اساتید را می­ توانیم به نام­های مشاور الکترونیکی یا مدیر و کنترل کننده ­ی الکترونیکی فرا خواند. در این روش ما به همان اندازه که از افراد مطلبی را یاد می­ گیریم به همان اندازه هم از منابع، مطالب را فرا می­گیریم. خصوصیاتی که فراگیری آنلاین به همراه خود دارد به راحتی فرق بین یادگیری آزاد را از اطلاعات الکترونیک به ما نشان می­ دهد. یادگیری آنلاین فقط این نیست که شما اطلاعات را آنلاین دریافت کنید. این روش باعث می­ شود که شما وقت زیادی را برای مطالبی که می­ خواهید پیدا کنید از دست ندهید. به­خاطر داشته باشید که اطلاعات الکترونیک، همیشه به­صورت اطلاعات الکترونیک باقی خواهند ماند، مگر اینکه قوه تفکر و عقل انسانی به میان آید و با چالش کشیدن این اطلاعات، تبدیل آنها به مراحل یادگیری، بحث و بررسی و توضیح هر چه بیشتر و تنظیم دوباره ­ی این اطلاعات، این مواد خام را به دانش تبدیل کند. در سالیان دور، انشتین این جمله زیبا را بیان کرده که دانش تجربه است و چیزهای دیگر فقط اطلاعات ­اند و بس.

این ما هستیم که باید سعی کنیم انقلابی در اطلاعات الکترونیکی به وجود آوریم و آن­را به دانش مفید و سودمند برای بشر تبدیل کنیم و این تقریباً همان چیزی است که روش فراگیری آزاد در بیست سال پیش مشغول انجام آن بوده، به فراگیران اطلاعات کلی را داده که آنها با این مطالب و اطلاعات کار کنند و هر وقت لازم شد، به آنها بازخورد صحیح در قبال فعالیت­های آنها ارائه داده است.