مراحل اجرای نظام پیشنهادات
سه مرحله ی اجرای نظام پیشنهادات
آقای یامادا، مدیر عامل اتحادیه روابط انسانی ژاپن معتقد است که نظام پیشنهادات (نظام مشارکت) باید سه مرحله را طی کند. در مرحله اول مدیریت باید تمام تلاش خود را در جهت کمک به کارگران برای ارائه پیشنهاد بکار گیرد و به این که پیشنهادات تا چه حد ابتدایی هستند توجهی نداشته داشته باشد. این امر به کارگران کمک می کند تا نحوه کار خود را مدنظر قرار دهند.
در مرحله دوم مدیریت باید بر آموزش کارکنان تاکید کند تا بتوانند پیشنهادات بهتری ارائه کنند برای اینکه کارگران بتوانند پیشنهادات بهتری ارائه نمایند باید از توانایی تحلیل مسایل و محیط برخوردار باشند و لازمه آن آموزش است.
فقط در مرحله سوم است که مدیریت باید به جوانب مالی پیشنهاد توجه کند یعنی پس از اینک کارگران علاقه مند شدند و آموزش های لازم را کسب نمودند.
این بدان معنی است که مدیریت باید سیستم پیشنهادات را در طی یک مدت پنج تا ده ساله در نظر بگیرد. یامادا اظهار می کند مشکلاتی که اغلب شرکت های غربی با آن مواجه اند [ اضافه کنید شرکتهای ایرانی] ناشی از آن است که آنها معمولا بدون اجرای مراحل اول و دوم مستقیما به مرحله سوم می پردازند